Seoul Campus

Tax Information system 01

Date 2018-12-21 Writer seoulsolution
  • E - Government / Smart City
  • 2018-12-21
Course Script: 
Description: 

Tax information system. The current state of local taxes in Seoul.
세무정보시스템. 서울시 지방세 현황

 
The local taxes of Seoul are composed of eleven taxation items and are used as required revenues for the administration of the whole city, as well as that of the local government.
서울시의 지방세는 11개의 세목으로 구성되어 있으며 서울시 전체의 광역행정 및 지방자치단체의 행정 수행에 필요한 재원으로 사용되고 있습니다.
Of the eleven taxes, 9 taxes, including the acquisition tax, are Seoul Metropolitan City taxes under the City’s tax revenues, and the other two, including property tax, are part of each districts’ tax revenues.
그 11개 세목 중 취득세를 비롯한 9개의 세목은 서울특별시세로 서울시 세입에 포함되며, 나머지 재산세를 비롯한 2개 세목은 각 자치구의 세입에 포함이 되어있습니다.
Now, we will start by introducing the structure of Seoul’s tax information system and its efficiency. Following the growth of developing countries, income and property prices have increased. To stay in line with such growth, we developed the Seoul system in a way that it can become a role model for these growing cities abroad, who wish to manage their local taxes efficiently.
이번 시간에는 서울시 세무정보시스템의 구성 및 업무효율성 등을 소개함으로써, 최근 개발도상국의 성장에 따른 소득증대 및 부동산 가격 상승에 따라 지방세 시스템을 효율적으로 관리하고자 하는 해외도시에 참고가 될 수 있을 만한 모범사례로 전달하고자 합니다.
Furthermore, Seoul Metropolitan Government wishes to provide guidance and consultation in relation to the introduction of tax information systems in foreign cities, as well as provide support for the cities, helping them properly establish their local tax system.
더 나아가 서울시는 해외도시의 세무정보시스템 도입에 대한 가이드·컨설팅 및 지방세 시스템 구축을 할 수 있도록 가능한 지원을 하고자 하는 바입니다.
The Seoul tax information system was established to operate the local tax system with more transparency and efficiency. For this purpose, the system established and operated integrated computerization since 1999. I will now turn to introducing the system that was introduced in Seoul’s attempt to efficiently impose and collect taxes by giving an overview of the Seoul tax information system.
서울시 세무정보시스템은 지방세를 투명하고 효율적으로 운영하기 위하여 1999년부터 통합 전산화를 구축하여 운영하고 있으며 이번 차시에서는 서울시가 지방세를 효율적으로 부과·징수하기 위해 도입했던 서울시 세무정보시스템의 개요에 대해 말씀 드리겠습니다.
 
Overview of local taxes in Seoul
서울시의 지방세 개요
Seoul’s local taxes can be largely divided between Seoul Metropolitan City taxes and district taxes. City taxes are the local taxes paid to Seoul among the 11 local taxes that are included in Seoul’s tax revenues. These are taxes used for the administration and operation of the entire city of Seoul. District taxes include the twenty-five district tax revenues and are taxes used for the administration of the districts within Seoul.
서울시의 지방세는 크게 서울시세와 자치구세로 나눌 수 있는데요, 시세란 11개 지방세 중 서울시의 세입에 포함되어 서울시 전체의 광역행정 수행에 필요한 재원으로 사용되는 세금을 말하며, 자치구세는 25개 자치구의 세입에 포함되어 자치구 단위의 행정 수행에 사용되는 세금을 말합니다.
For city taxes, there are nine total taxation categories including the acquisition tax.
시세는 취득세를 비롯한 9개 세목이 있으며,
The imposition and collection of these taxes, aside from the consumption tax, automobile tax and tobacco tax, is under the responsibility of the 25 heads of the different districts in Seoul.
이들 시세의 부과·징수는 지방소비세와 주행분 자동차세 및 담배소비세를 제외하고는 25개 자치구청장에게 사무가 위임되어 있습니다.
For district taxes, there are two categories, including the property tax.
자치구세는 재산세를 비롯한 2개 세목이 있습니다.
 
Composition of Seoul’s tax revenues.
서울시의 세입의 구성
The following table represents Seoul’s annual budgets, which are collected through citizen taxes and various administrative commissions in a system that resembles that of a breadwinner leading the economic situation of the whole family. As we increase social welfare and improve residential areas, we dedicate our efforts to achieving a greater citizen satisfaction.
다음은 서울시 연도별 예산을 나타낸 것으로, 한 가정이 가계수입으로 경제생활을 영위하듯이 서울시도 서울시민이 납부하는 세금과, 각종 행정수수료 등을 재원으로 서울시민의 복지증진과 주거환경 개선 등을 통하여 시민만족도를 높이기 위하여 노력하고 있습니다.
The following graph shows the portion that each tax has in Seoul’s main tax revenues. For Seoul’s tax revenues, local taxes are the most significant source of revenue. The local taxes and various commissions paid by Seoul citizens are included in Seoul’s annual tax revenue budget. The funds are invested into improving fields such as social welfare and general public administration to improve the lives of various residents.
서울시의 주요 세입별 구성 요소를 살펴보면 다음과 같습니다. 서울시의 세입은 지방세가 가장 주요한 수입원입니다. 서울시민이 납부한 지방세와 각종 수수료 등은 서울시의 매년 세입예산에 포함되어 사회복지, 일반공공행정 등의 분야에 투자되어 각종 주민복리 증진을 위한 사업에 사용됩니다.
 
Explanation of Seoul’s main taxes
서울시 주요 세금 설명
Now, we will look into Seoul’s main taxes. Acquisition taxes are taxes imposed on the acquisition of property, automobile and other items that are considered taxable. The term “acquisition” refers to sales, exchanges, inheritance, gifts and donations, contribution to a corporation, buildings, reclamation of public waters, ground reforming due to the reclamation land and other similar acquisitions, whether of direct purchase or inheritance, and whether compensated or not.
이번에는 서울시 주요 세금에 대해 알아보겠습니다. 취득세는 부동산·차량 등의 소유권 이전 등 취득행위를 과세객체로 하여 부과되는 세금을 말합니다. 여기서 취득이란, 매매, 교환, 상속, 증여, 기부, 법인에 대한 현물출자, 건축, 공유수면의 매립, 간척에 의한 토지의 조성 등과 그 밖에 이와 유사한 취득으로서 원시·승계취득 또는 유·무상의 모든 취득을 말합니다.
Acquisition taxes are required for each acquisition of property (land or building), cars, mechanical equipment (for construction and other), trees, aircrafts, ships, mining rights, fishing rights, membership for golfing, condominium, physical training facilities, horseback riding and others. In addition, the reclassification of land, ship, car, mechanical equipment, etc., which are also considered to be acquisition. Furthermore, persons who have acquired taxable items have the responsibility to pay the acquisition tax to the district office of jurisdiction within 60 days after acquisition.
취득세는 부동산(토지·건축물), 차량, 기계장비(건설기계 등), 입목, 항공기, 선박, 광업권, 어업권, 골프·콘도미니엄·종합체육시설이용·승마회원권 등을 취득하는 행위, 토지의 지목변경, 선박·차량·기계장비 종류변경 등(간주취득)을 대상으로 합니다. 또한 취득세 과세대상을 취득한 자는 취득세를 납부할 의무가 있으며, 과세물건 취득일로부터 60일 이내에 관할 자치구청에 신고납부해야 합니다.
The standard for assessment is the price paid at the time of acquisition and the following are the tax rates. Regular tax rate for paid property acquisition is usually 4%, but the rate is at 8% for the acquisition of factories (built or not) and properties for business headquarters within metropolitan cities. For cottages, golf courses, mansions, high-class places of amusement and ships, the rate is at 12%.
과세표준은 원칙적으로 취득당시의 가액으로 하며, 세율은 다음과 같습니다. 부동산 유상취득의 일반세율은 4%이며, 대도시내 공장 신·증설, 본점사업용 부동산의 세율은 8%, 그리고 별장, 골프장, 고급주택, 고급오락장, 고급선박의 세율은 12%입니다.
Property taxes are taxes imposed on the possession of land, buildings, housing, ships and aircrafts.
재산세는 토지, 건축물, 주택, 선박 및 항공기의 소유에 대하여 그 소유자에게 부과하는 조세를 말합니다.
Property taxes are imposed on housing, land, buildings other than those for housing, and other items such as aircrafts and ships.
재산세는 주택 및 토지, 그리고 주택을 제외한 상가 등 일반 건축물, 그 밖에 항공기, 선박 등을 대상으로 합니다.
Any individuals who possess properties prior to the tax assessment date are required to pay the property tax. But if the property is owned by multiple people, the shareholders, the user of the facility if owner is unidentifiable, the owner on official records if owner cannot be identified, and the main recipient for inherited properties that are not reported are liable for taxation.
재산세 과세기준일 현재, 재산을 사실상 소유하고 있는 자는 재산세를 납부할 의무가 있습니다. 다만, 공유재산인 경우 지분권자를, 소유자가 불분명한 경우에는 그 사용자를, 소유권 변동 등 사실상 소유자를 알 수 없을 때에는 공부상 소유자를 그 밖에 상속등기 및 소유자 미신고 상속재산의 경우에는 주된 상속자를 납세의무자로 봅니다.
Property tax can be calculated by multiplying taxation standards with a tax rate, while the taxation standards can be calculated by multiplying the declared value with the fair market price. The fair market price here takes into consideration the current situation of the real estate market and the regional economy, charging taxes on a standard that is calculated by these factors.
재산세는 과세표준 x 세율로 구할 수 있으며, 과세표준은 공시가격 x 공정시장가액비율로 산출됩니다. 여기서 공정시장가액 비율이란 부동산시장의 동향과 지방재정 여건 등을 고려하여 세금을 부과하는 기준인 과세표준을 정할 때 적용하는 공시가격의 비율을 말합니다. 
Automobile tax is tax that is imposed upon the possession and use of an automobile. It is a property tax but also takes responsibility in case of damage caused to the road and the environment. It is paid on a deferred system.
자동차세는 자동차의 소유와 주행에 대하여 과세하는 시세로서 재산세적인 성격과 도로손상 및 환경오염에 대한 부담금적 성격을 동시에 갖는 후불제적 세금을 말합니다.
Automobile tax is imposed on cars under the Automobile Management Act and construction machines under the Construction Machinery Management Act. Generally, those with registered automobile are required to pay.
자동차세는 자동차관리법에 따른 차량과 건설기계관리법에 따른 건설기계 중차량과 유사한 것을 대상으로 하며, 일반적으로 자동차 등록원부상 소유자가 자동차세를 납부할 의무가 있습니다.
The following are assessment standards and tax rates for each car. In the case of passenger cars, the annual tax of a car is calculated by multiplying the size of engine displacement and the rates indicated on the following table. For non-commercial passenger cars, tax is reduced by 5%/year from the 3rd year, with a maximum reduction of 50%.
차량별 과세표준 및 세율은 다음과 같습니다. 승용자동차의 경우, 다음 표의 구분에 따라 배기량에 시시당 세액을 곱하여 산정한 세액을 자동차 1대당 연세액(年稅額)으로 합니다. 참고로, 비영업용 승용차는 3년차부터 연 5%씩, 최대 50%까지 세액 경감이 적용됩니다.
These are the following tax rates for other types of passenger cars, paid annually.
그 밖의 승용자동차는 다음의 세액을 자동차 1대당 연세액으로 합니다.
These are the tax rates for multi-passenger vehicles per vehicle and per year.
승합자동차는 다음의 세액을 자동차 1대당 연세액으로 합니다.
The following are tax rates for trucks, paid per truck and per year.
화물자동차는 다음의 세액을 자동차 1대당 연세액으로 합니다.
The following are tax rates for special-purpose vehicles, paid annually per car.
특수자동차는 다음의 세액을 자동차 1대당 연세액으로 합니다.
The following are tax rates for auto-tricycle cars or smaller, paid annually per car.
3륜 이하 소형자동차는 다음의 세액을 자동차 1대당 연세액으로 합니다.
A year’s worth of tax is paid over two times for each car possessed on the first day of the payment months. It is imposed and collected by the regional government entities that are responsible for managing automobiles. However, if the tax is paid all at once instead of over two times, there is a 10% deduction in automobile tax for the remaining period of payment.
자동차세는 1대당 연세액을 2기로 나누어 납기가 있는 달의 1일 현재의 자동차 소유자로부터 자동차 소재지를 관할하는 지방자치단체에서 부과, 징수합니다. 단, 연 세액을 일시에 납부할 경우 잔여기간의 자동차세를 10% 공제한 금액을 세액으로 합니다.
 
Imposition and Receipt of Seoul Local Taxes in a Flowchart
서울시 지방세 부과·수납 흐름도
The following is the flowchart of how Seoul’s local taxes are imposed and received. First, residential, land, building, Supreme Court registration, national tax refund, MOLIT cars and others are reviewed to determine terms of payment, then we receive the taxpayer’s report on acquisition tax, registered license fees, automobile tax, regional income tax and more. The tax information system collects all documents and information stated previously, creating and managing documents that can calculate regional taxes for taxpayers. They are sent out through mails, emails, or through banking apps, introducing taxes in the most efficient manner for the payers.
서울시 지방세 부과 및 수납 흐름도는 다음과 같습니다. 먼저 주민망, 토지대장, 건축물대장, 대법원등기, 국세환급, 국토부차량 등 외부 기관의 자료와 연계하여 수시/정기분을 부과하며, 납세자의 신고에 의해 취득세, 등록면허세, 자동차세, 지방소득세 등을 신고 받습니다. 세무정보시스템은 각종 수시/정기분 및 신고분 자료를 취합하여 납세자에게 지방세를 과세할 수 있는 자료를 생성 및 관리하며, 종이고지서, 이메일(SMS 포함), 금융앱 등의 다양한 매체를 이용하여 납세자에게 편리한 수단으로 지방세 과세내역을 안내합니다.
Taxpayers can access their payment information issued by taxation authorities and can pay conveniently via bank, CD/ATM, the Internet, smartphone, ARS, convenience stores, STAX and any other tool according to their preference. Each bank or card company collects the fees and record of receipts, which are collected by a receipt center designated by the City. This center also collects the taxes and places them in municipal safes.
납세자는 과세관청에서 발행한 고지정보를 받을 수 있으며, 은행, CD/ATM, 인터넷, 스마트폰, ARS, 편의점, STAX 등의 모든 매체를 이용하여 납세자 본인이 원하는 방법으로 편리하게 납부할 수 있습니다. 각 은행 및 카드사에서 고지서 수납 내역과 자금을 수합하며, 서울시에서 지정한 수납센터에서는 은행 및 카드사의 자금을 집계합니다. 또한, 서울시청 및 자치구의 시·구금고에 자금을 모으는 역할을 합니다.
 
Yearly Seoul Local Tax Collection Rates and Received Amount
서울시 지방세 연도별 징수율 및 수납액
This graph shows the yearly tax collection rates in Seoul and its municipalities.
서울시 지방세 연도별 징수율은 다음과 같습니다.
The following graph represents the amount of tax paid to municipalities. We can notice a sharp increase in the receipts from the post-IMF economic crisis period in 2000 until today. Indeed, it has almost tripled. This reflects how developing countries need to prepare for an increase in tax revenues that is likely to follow economic growth.
다음은 연도별 지방세 수납액을 나타낸 것으로, 지방세 수납액은 IMF 직후인 2000년 이후부터 현재까지 약 3배 가량 증가하였습니다. 따라서, 개발도상국가 등은 경제성장에 따른 세수증가를 대비할 필요가 있다고 판단됩니다.
 
Establishment and History of the Seoul Tax Information System
서울시 세무정보시스템 구축의 역사
This is the history of how Seoul’s tax information system became implemented. From 1971 to 1980, the city used computers to impose local taxes (property tax) for the first time. From 1981 to 1991, the city introduced the computerization of all the regions’ cumulative taxation for city/municipality-centered taxation document processing and total real-estate tax imposition and collection. Finally, from 1992 to 1999, PC-based document management, imposition and receipt as total lump arrangements in Seoul and the printing of OCR bills were achieved.
서울시 세무정보시스템 구축의 역사는 다음과 같습니다. 먼저 1971~1980년에는 최초로 지방세(재산세) 부과에 컴퓨터를 이용하였으며, 1981~1991년에는 시·도 중심의 과세자료 처리 및 종합토지세 부과·징수를 위한 전국 합산과세 전산화를 도입하였습니다. 그리고1992~1999년에는 자치구별 PC기반 자료관리와 서울시 전체 일괄배치의 부과 및 수납, 그리고 OCR고지서 출력 등을 추진하였습니다.
In September 1999, the nation’s first combined local tax system was established, and in June 2001, Internet payment and a convenient receipt center were established. In 2011, the tax information system was improved by switching to providing internet web services, and in 2015, the payment service became more convenient with the introduction of Fin-Tech convenient payment programs.
1999년 9월에는 전국 최초 통합된 지방세 시스템이 구축 및 운영되었으며, 2001년 6월에는 인터넷 납부 편의 및 수납센터가 구축 및 운영되었습니다. 그리고 2011년에는 인터넷 웹서비스 전환을 통해 세무정보시스템이 고도화되었으며, 2015년에는 Fin-Tech를 접목한 간편납부 도입을 통해 납세편의서비스를 강화하였습니다.
 
Structure and Function of the Seoul Tax Information System
서울시 세무정보시스템 구조와 기능
To help Seoul’s tax information system become what it is today, information technology played a significant role.
서울시의 세무정보시스템이 현재 수준으로 발전하기까지는 정보통신기술이 큰 도움이 되었는데요.
Seoul’s tax information system that was introduced to the public in 1999 was based on the computerization of the tax imposition data that took place from 1980 to the 1990s. Through this, the system was able to develop into the most efficient and stable tax information system.
1999년도에 들어서 본격적으로 선보인 서울시 세무정보시스템은 1980년대와 1990년대에 이루어진 세금부과 데이터 전산화 작업을 발판으로 보다 효율적이고 안정적인 세무정보시스템으로 발전하였습니다.
The major categories of the current tax information system include total management, imposition management, management of receipts and tax returns and management of unpaid taxes. Each categories are built so that the system managers and employees in the sector can intuitively and efficiently manage tax information.
현재 세무정보시스템의 큰 메뉴는 총괄관리, 부과관리, 수납 및 환급관리, 체납관리로 나누어지며, 각 메뉴마다 시스템 관리자 및 세금공무원이 직관적이고, 효율적으로 세무정보를 관리할 수 있도록 구성되어 있습니다.
The Seoul Tax Information System oversees tasks such as imposing local taxes, collecting, pressing for unpaid taxes, confiscating, managing overpaid taxes and re-verifying. It uses approximately 40 internal and external systems that synchronize in real-time for efficient computation
서울시 세무정보시스템은 각종 지방세 부과, 징수, 체납, 독촉, 압류, 과오납, 제증명 등의 업무를 대내외 40여개 시스템과 실시간으로 연계하여 전산처리 할 수 있도록 구축한 시스템입니다.
On the Total Management page, the taxation history of a taxpayer (receipts, missed payments, notice delivery) is available to allow a convenient and strategic overview, which enables quick responses to citizen inquiries.
총괄관리 메뉴에서는 납세자의 과세이력 전체를 볼 수 있으며, 수납, 체납, 고지서 송달 등 납세자와 관련된 사항을 한 개의 화면에서 개략적으로 모두 살펴볼 수 있어 대민서비스에 있어서 빠른 응대가 가능합니다.
On the imposition management page, not only is it possible to thoroughly manage the 11 local taxes of Seoul, including acquisition and property taxes, but with improvements in local tax laws and regulations and improvement in the system, it has been made user-friendly. Additionally, there are various delivery methods available, such as paper bills, automatic transactions, mobile apps (STAX), email bills, mobile finance apps and more.
부과관리에서는 취득세, 재산세를 포함한 서울시 11개 세목 전부에 대해 세밀하게 관리를 할 수 있을 뿐만 아니라 지방세법·제도의 개선과 함께 업무개선이 동반되는 시스템이라 사용자에게도 편리합니다. 또한 부과관리에서 출력되는 과세내용은 종이고지서, 자동이체, 모바일앱(STAX), 전자고지(E-MAIL), 모바일 금융앱 등의 다양한 송달 서비스를 이용하여 받아 볼 수 있습니다.
In Seoul, the data of all received taxpayer taxes are collected at the Woori Bank Electronic Payment Receipt Center – the city’s safe – and the receipts are processed daily. Changes made to files after paying are corrected individually after confirming with authorities of municipalities.
서울은 납세자가 납부한 모든 수납데이터가 서울시의 시금고인 우리은행 전산수납센터에 모이도록 되어 있으며, 이는 세무정보시스템에 매일 자동으로 수납처리됩니다. 납부 이후 변동된 자료는 자치구의 담당자가 확인 후 건별로 처리할 수 있습니다.
And for tax returns after a national tax review or confirmation that there were duplicated payments, notices are sent en masse. The taxpayer can apply to receive the unpaid tax returns through various methods.
또한 국세경정, 납부자 이중납부 등으로 발생한 환급금에 대해서는 안내문을 일괄발송하는데, 납세자는 다양한 방법으로 미환급금을 신청하여 돌려받을 수 있습니다.
Managing unpaid taxes is something that offers more benefits than cost. It is important to manage both the large and small amounts of unpaid taxes!
체납관리는 비용보다 실익이 큰 영역으로, 고액납세자 관리뿐만 아니라 소액체납자 관리도 중요합니다.
When managing unpaid taxes through the tax information system in Seoul, if individuals do not pay their taxes before the deadline, warnings are issued. If the individual refuses to pay even during the warning period, the team intervenes by sending out the list of consequences (notice, confiscation, document dispatch, etc.) that will occur in case of no payment.
서울시 세무정보시스템의 체납관리에서는 납세자가 납부기한까지 납부하여야 할 세금을 납부하지 아니한 경우에 독촉고지서 등을 발부하고, 독촉기간 내에도 납부하지 않은 체납자에게는 체납처분사항(예고, 압류, 서류송달 등)을 인지시켜 납부를 독려하는 기능을 담당하고 있습니다.
 
Introduction to Seoul’s Overdue Tax Collection Methods
서울시 체납징수 기법 소개
There are largely five methods that Seoul uses to collect overdue taxes. They include the collection of possessions, confiscation and collection of financial assets, request for share distribution, retrieval and detention of the payer’s license plate, and enforcing administrative restrictions on the payer.
서울시가 지방세 체납을 징수하는 기법은 크게 5가지로 재산의 압류, 금융채권의 압류 및 추심, 교부청구, 체납차량 번호판 영치 및 점유, 체납자 행정제재 등이 있습니다.
The confiscation of possessions is the first step to the delinquency disposition process. It restricts the payer’s legal and practical access to their possessions or their rights to access them. It is an administrative measure in order to gain access to the payer’s possessions to help the local government collect taxes. The following is the confiscation process.
재산의 압류는 체납처분절차를 집행하는 첫 단계로서 체납자가 소유하고 있는 정정한 유체물 또는 권리를 체납자가 사실상 또는 법률상 처분을 하지 못하도록 함으로써 지방자치단체의 체납액 징수를 위해 체납자의 재산을 확보하려는 행정처분을 말합니다. 재산의 압류절차는 다음과 같습니다.
The confiscation and collection of financial assets is a process in which the institution searches, confiscates and collects the payer’s financial assets and credit card accounts receivable legally, paying the overdue tax through the funds. The following is the process explaining how confiscation and collection of financial assets is conducted.
금융채권의 압류 및 추심은 체납자의 예금·보험·증권 등의 금융자산과 신용카드 매출 채권을 관련 법령에 따라 조회·압류·추심하여 체납자의 체납액에 충당하는 일련의 과정을 말합니다. 금융채권의 압류 및 추심 절차는 다음과 같습니다.
Requesting for share distributions occurs when the payer’s funds are converted to cash by another organization under compulsory requirements to avoid confiscating the same funds twice and to receive the overdue taxes. In this case, the payer’s related executive organizations are demanded to pay for the payer. The following is the process through which authorities make a request for share distribution.
교부청구는 체납자의 재산에 대하여 다른 기관의 강제환가 절차가 개시된 경우, 동일재산에 대한 중복압류를 피하고, 당해 재산의 환가대금 중에서 조세채권 징수의 목적을 달성하기 위하여 관계집행기관에 대하여 그 배당을 요구하는 강제징수 절차를 말합니다. 교부청구 절차는 다음과 같습니다.
The retrieval and occupying of the payer’s license plate is the most efficient method to urge taxpayers to pay for their overdue automobile taxes. It is a process in which their license plates are taken away, limiting their driving rights, urging them to pay their taxes. This is the process in which the retrieval and occupying of the payer’s license plate is done.
체납차량 번호판 영치 및 점유는 자동차세가 체납된 차량에 대한 가장 효율적이고 직접적인 규제방법으로 체납자동차 번호판을 영치하여 자동차 운행을 제한함으로써 체납 자동차세를 납부할 수 있도록 하는 것입니다. 체납차량 번호판 영치 및 점유 절차는 다음과 같습니다.
Putting administrative restrictions on the payer consists in demanding payments of high amounts for unpaid taxes and delinquent taxpayers. If the payers do not comply, their names are released to the public, they are banned from leaving the country and from accessing financial institutions and relevant businesses. This is the process for administrative restrictions on the payer.
체납자 행정제재는 지방세 고액, 상습체납자의 납부이행을 촉구하고, 불이행시 명단공개, 출국금지, 신용정보기관 체납제공 및 관허사업에 대한 인허가 금지 등을 통하여 납부를 유도하는 조치를 말합니다. 체납자 행정제재 절차는 다음과 같습니다.

Did you learn a lot from the presentation?
지금까지 잘 보셨나요?
Seoul’s tax information system, through its 20 years of accumulated expertise, has reached a level at which Seoul City is able to help cities abroad who are in need of developing their tax systems.
서울시 세무정보시스템은 20여 년간의 Know-How를 통해 세무전산의 선진화를 필요로 하는 세계도시를 지원할 수 있는 수준에 도달하였습니다.
The Seoul tax information system is endlessly advancing towards the future. Through the introduction of improved intelligent analytical methods and tools, we strive to find overdue taxpayers through big-data analyses, make reasonable policy decisions based on data, and continually improve our facilities through communication and collaboration.
서울시 세무정보시스템은 미래를 향해 끊임없이 혁신하고 있습니다. 더욱 지능적인 분석기법 및 분석도구의 도입을 통해 빅데이터 분석을 통한 누락세원 발굴, 데이터 기반의 합리적 정책결정, 소통과 협업을 통한 발전하는 지방세정을 추구하고 있습니다.
Additionally, to keep up with the 4th industrial revolution, we work in an effort to increase citizen satisfaction in relation to taxpaying administrations by providing various customized services to each taxpayer and we strive to increase the productivity of taxpaying administrations by providing a systematic and efficient system for employees in the tax sector
또한 4차 산업혁명에 발맞춘 시스템으로 진화하기 위해 납세자를 위한 다양한 맞춤서비스 제공으로 세무행정 만족도 향상, 세무공무원에게 보다 체계적이고, 효율적인 시스템을 제공하여 세무행정의 생산성 향상을 추구하고 있습니다.