Seoul Campus

Public Bus Garage 02

Date 2018-12-21 Writer seoulsolution
  • Transportation
  • 2018-12-21
Course Script: 
Description: 

Advanced Shared Bus Depot Model
첨단 공유 버스차고지 모델

 
Based on, over 30 years of experience in establishing and operating public intra-city bus garages since 1996 as shown in the first presentation, Seoul Metropolitan City is developing and spreading the operational model and technology for the depot-oriented intra-bus and BRT bus system with the latest technology.
1차시에서 보여드린 1996년부터 계획되어 현재까지 30년 넘게 구축, 운영되어 온 시내버스 공영차고지의 경험을 바탕으로 서울시는 첨단기술을 갖춘 차고지 중심의 시내버스 및 BRT 버스 시스템의 운영모델과 기술을 개발하여 전파하고 있습니다.
Let me introduce you this. We call it ‘Advanced Shared Bus Depot (ASBD)’.
이번 시간에는 이를 소개하고자 합니다. 우리는 이것을 '첨단 공유 버스차고지' ('Advanced Shared Bus Depot': ASBD)라고 부릅니다.
The operational model of ASBD is basically same as the operational model of public intra-city bus garages in Seoul. The difference is Seoul Metropolitan City establishes and operates a centralized ICT system for the entire intra-city buses including the traffic card system and the bus management system but ASBD autonomously operates a depot-oriented ICT system.
ASBD의 운영모델은 서울 시내버스 공영차고지의 운용모델과 기본적으로 동일합니다. 차이점은 서울시의 경우는 교통카드시스템이나 버스관리시스템 등의 ICT 시스템을 서울시가 중앙집중식으로 시내버스전체를 대상으로 하나의 단일 시스템으로 구축, 운용하고 있는데 반해, ASBD는 차고지 중심의 ICT 시스템을 자체적으로 운용한다는 것입니다.
Why is it designed this way? It is not legally, politically, financially, and technically easy, for many countries and cities to operate and maintain a large-scale ICT system for buses. And it takes a numerous amount of time to solve this problem.
그렇게 설계된 이유는 무엇일까요? 많은 나라, 많은 도시에서 정부가 직접 나서서 대규모 버스관련 ICT 시스템을 직접 구축하고, 운영 유지한다는 것이 법적, 정치적, 재무적, 기술적으로 쉽지 않은 일이고, 이를 해결하는데 까지 많은 시간이 필요하기 때문입니다.
Therefore, it is more effective to implement large garages, terminals, or specific group of buses in phases instead of applying an ICT bus system for the entire city.
따라서 처음부터 도시 전체를 대상으로 하여 버스관련 ICT 시스템 적용하는 것 보다는 대규모 차고지나 터미널 또는 특정 그룹의 버스를 중심으로 이를 단계적으로 구현하는 방식이 보다 효과적이라 판단하기 때문입니다.
In particular, for cities that adopt BRT, ASBD is an appropriate model to operate and manage BRT buses.
특히, BRT를 도입하는 도시에서는 BRT 버스운영관리에 ASBD가 적합한 모델이라고 판단됩니다.
 
Concept of ASBD
ASBD의 개념
ASBD is a service provider that offers all resources and functional necessities needed by bus operators in the form of service.
ASBD는 버스업체가 필요로 하는 모든 자원과 기능적 필요사항을 서비스형태로 제공하는 서비스 사업자입니다.
ASBD is based on the basic service provided by Seoul public intra-city bus garages to bus companies.
ASBD는 서울 시내버스 공영차고지가 버스업체에 제공하는 기본 서비스를 근간으로 하고,
And it is designed for resident companies to effectively operate buses based on the advanced depot-oriented ICT technology.
차고지 중심의 첨단 ICT 기술을 바탕으로 입주 업체들이 보다 효과적이고 효율적인 버스운영을 할 수 있도록 지원하도록 설계되어 있습니다.
In addition it supports resources and services needed for bus operation of resident companies by utilizing economy of scale.
추가적으로 규모의 경제를 활용하여 입주업체의 버스운영에 필요한 자원과 서비스 구매를 지원합니다.
 
Depot-oriented Advanced ICT Service
차고지 중심의 첨단 ICT 서비스
The advanced ICT service provided by ASBD is an integrated service that includes a scientific life-cycle management service that computerizes all of the process of fueling, cleaning, maintenance, and repair for buses of resident companies; vehicle traffic control service that includes establishment of vehicle operation plan, dispatching buses and drivers, real-time supervision and direction of the bus operation, and accident response; fare collection and settlement service; and mobile passenger guide service for passengers that use buses of resident companies. Of course, partial services can be autonomously performed by resident companies through discussion. Now, let’s look into each service in detail.
ASBD에서 제공하는 첨단 ICT 서비스는 입주사 차량의 주유, 세차, 유지관리, 수리 전체를 포함하는 전과정이 전산화된 과학적인 생애관리서비스, 차량의 운행계획의 수립, 차량 및 운전기사의 배차, 실시간 운행 감독 및 지시, 사고 대응 전체를 포함하는 차량 운행관리 서비스, 요금의 수집 및 정산 서비스, 그리고 입주사 버스를 사용하는 승객들을 위한 모바일 승객 안내서비스를 아우르는 종합 서비스입니다. 물론 입주사의 협의에 따라 일부 서비스는 입주사가 자체적으로 수행할 수 있습니다. 그럼, 지금부터 각각의 서비스에 대하여 자세히 살펴보도록 하겠습니다.
First is vehicle management service. ASBD manages vehicles from the point of warehousing to disposal of the vehicle.
먼저, 차량관리 서비스입니다. 입주사의 차량이 차고지로 입고된 날로부터 폐차될 때까지 ASBD가 차량을 관리합니다.
When a comprehensive maintenance plan is established based on the condition of the vehicle at the time of warehousing, and monthly/weekly/daily operation plans are delivered; monthly/weekly/daily maintenance, repair, fueling, and cleaning plans will automatically establish by the optimization program. The established plans will be confirmed after final discussion with each resident company and will be executed by the ASBD operating personnel.
입고 시에 차량의 상태에 따라 종합적인 유지보수 계획이 수립되고 매달, 매주, 매일의 운행계획이 전달되면 이를 바탕으로 매월, 매주, 매일의 차량정비, 수리, 주유 및 세차 계획이 최적화 프로그램에 의하여 자동으로 수립되는데요. 수립된 계획은 각 입주사와 최종합의를 거쳐 확정되고, 확정된 계획은 ASBD 운영요원들이 집행합니다.
The vehicle control service is classified into service for establishing an operational plan in garages and service for supporting implementation of the established operational plan.
다음으로 차량운행관리 서비스는 차고지 내부에서 이루어지는 운행 계획 수립 서비스와 수립된 계획의 실행을 지원하는 서비스로 나누어집니다. 
A series of operational plans for allocating drivers to each vehicle are prepared through the optimization program by understanding passenger demands by route and time based on the records of fare settlement, and making vehicle dispatch plans and allocating the plans by vehicle. The prepared plans are confirmed by resident companies and they contribute to management improvement and work reduction.
요금정산 기록을 바탕으로 노선별, 시간대별 승객수요을 파악하여 차량 배차계획을 작성하고, 배차계획을 차량별로 할당하고, 각 차량에 기사들을 배정하는 일련의 운행계획을 최적화 프로그램을 통해 작성하는데요. 작성된 계획은 입주사가 최종 확정하게 되며, 이를 통해 입주사의 경영 개선과 업무 경감에 기여합니다.
The confirmed plan is delivered to the electronic board in the driver’s lounge, smartphones of drivers, and the ERP system of resident companies to contribute to service innovation of resident companies.
확정된 계획은 기사 대기실의 전자 안내판으로 전달되며, 기사의 이동전화기로 전송되며, 나아가 입주사의 ERP 시스템으로 자동으로 전송되어 입주사 업무혁신에 기여하게 됩니다.
There are various measures for handling emergency situations.
이외에도 비상상황 발생시에 대비한 다양한 처리 대책이 미리 입력되어 있습니다.
ASBD provides service for supervising and encouraging operation of vehicles based on the vehicle operation plan.
ASBD는 차량운행 계획에 따른 차량의 운행을 감독하고, 독려하는 서비스 제공합니다.
For this, vehicle locations and conditions are transmitted to the vehicle control center of the garage in real time, then transmitted to each transportation company for the operation manager to communicate with drivers via controller or various radio channels and encourage them to operate vehicles as planned. Operational status compared to the plan, distance/time interval with a car in the rear, traffic conditions, emergency situations are transmitted to operating drivers via driver controller installed in front of the driver’s seat or various radio communication means for responsible operation of the driver.
이를 위해 차량의 운행위치와 상태는 실시간으로 차고지에 설치된 차량운행관리센타로 전달되고, 이는 다시 각 운수사로 전달되며 운수사의 운행감독자는 운전자 조작기나 다양한 무선 체널을 통해 운전자와 교신하여 계획대로 운행이 시행될 수 있도록 독려하는데요. 운행 중인 운전자에게도 운전석 앞에 설치된 운전자 조작기나 다양한 무선 통신수단을 통해 계획대비 운행 상태, 앞차, 뒤차와의 거리 및 시간 간격, 교통상황, 응급상황 등이 전달되어 운전자의 책임 있는 운행을 요구할 수 있게 됩니다.
The fourth is passenger mobile app guide service. Most developing cities do not provide bus operation information to passengers. And it is difficult to check route, operation schedule/time interval, or departure and arrival time of the bus at the bus station. Furthermore, it is hard to find cities that provide scheduled departure and arrival time by station and route.
네 번째는 모바일 승객안내 서비스인데요. 대부분의 개발도상국 도시에서 버스의 운행정보를 승객에게 제공하지 않고 있습니다. 버스 정류장에서 조차 버스 노선 안내나 운행 스케줄 또는 운행 시간 간격, 나아가 첫차, 막차 시간 조차 찾아보기 어렵습니다. 더욱이 실시간으로 정류장별, 노선별, 출도착 예정시간을 안내하는 도시는 찾아보기 힘듭니다.
On the other hand, ASBD provides a mobile app service that informs operation time schedule and real-time arrival time by route and station to passengers who are the customers of resident companies.
반면, ASBD는 입주사 차량들의 운행 시간표, 노선별, 정류장별 실시간 도착 예상시간을 모바일을 통해 입주사 고객인 승객들에게 전달하는 서비스를 제공합니다.
If you look at the screen of the app provided by Seoul Metropolitan Government, the third screen indicates the bus routes stopping at the corresponding station and end/recurrence stops of the route. The fourth screen shows the current location of buses in the corresponding route and traffic condition of each link on the route.
현재 서울시에서 제공하는 모바일 엡화면을 살펴보면, 세 번째는 버스 정류장기준으로 해당 정류장에 정차하는 버스노선과 해당 버스노선의 시범과 종점을 표시하고 있습니다. 네 번째 화면은 특정 노선을 기준으로 운행중인 해당 노선버스들의 현재 위치와 노선상의 각 링크의 교통상황을 표시하여 주고 있습니다.
Next is fare collection service. ASBD provides professional and transparent fare collection service on behalf of resident companies to protect fare revenue and reduce costs required for fare collection. Fare revenue data by route and company is only provided to the corresponding companies and strict security on data is guaranteed.
다음은 요금징수대행 서비스입니다. ASBD는 입주사들을 대신해서 전문적이고 투명한 요금징수 서비스를 제공하여 요금수입을 보호하고 요금징수에 따르는 비용을 절감시켜 줍니다. 또한 각 노선별, 운수사별 요금수입 자료는 해당 운수사에게만 공개되며, 이에 대한 철저한 보안을 담보합니다.
With regards to the fare collection method, a combination of various methods is conducted according to the characteristics of the bus project of each city. The optimal way is mixing a variety of methods including a fare collector who is professionally trained, an automatic or manual fare box, tickets/passes/tokens, or traffic cards are suggested to resident companies; and fare collection service is provided based on this after final confirmation of resident companies
요금징수 수단은 해당 도시의 버스사업 특성에 맞게 다양한 수단을 복합적으로 사용하여 수행하게 되는데요. 전문적으로 훈련된 요금징수원을 이용하는 방법, 자동 또는 수동 요금함을 사용하는 방법, 티켓, 패스 또는 토큰을 사용하는 방법, 교통카드를 사용하는 방법, 바코드를 이용한 방법 등 다양한 방법을 적절히 혼용하는 최적의 방안을 제시하고, 입주사들의 최종 결정을 이를 요금징수 서비스를 제공합니다.
Establishment and implementation of this fare collection method is proceeded in phases In the early stage, the existing method will be used step-by-step, but ultimately, only traffic cards will be used.
요금징수 수단은 해당 도시의 버스사업 특성에 맞게 다양한 수단을 복합적으로 사용하여 수행하게 되는데요. 전문적으로 훈련된 요금징수원을 이용하는 방법, 자동 또는 수동 요금함을 사용하는 방법, 티켓, 패스 또는 토큰을 사용하는 방법, 교통카드를 사용하는 방법, 바코드를 이용한 방법 등 다양한 방법을 적절히 혼용하는 최적의 방안을 제시하고, 입주사들의 최종 결정을 이를 요금징수 서비스를 제공합니다.
In addition to four services of ASBD including vehicle management, vehicle traffic control, passenger information service, and fare collection service, it is possible providing various services according to regional characteristics of each city and country.
이미 언급한 ASBD의 차량관리, 차량운행관리, 승객정보제공, 요금징수대행, 네 가지 서비스 이외에도 국가나 도시에 따라 지역특성에 맞는 다양한 서비스를 제공 할 수 있습니다.
For instance, substitute driver pool is operated to provide a substitute driver in case of an accident. It is difficult for small/medium bus companies to secure substitute drivers. In this case, ASBD can respond to an accident of an individual resident company through a substitute driver pool, and therefore increase bus operation rate, allowing resident companies to raise profit and provide stable service to passengers.
대표적인 예로 대체 운전기사 풀을 운영하여 입주사의 운전기사 유고 시 대체기사를 제공하는 서비스가 있는데요. 중소 규모의 버스 사업자가 대체기사를 확보하기는 쉽지 않은 일입니다. 이런 경우 ASBD가 대체기사 풀을 유지하여 개별 입주사의 유고 시에 대응함으로써 차량가동율을 높일 수 있게 되면, 입주사는 수입을 증가 시킬 수 있으며, 승객에게도 안정된 버스 서비스를 제공할 수 있습니다.
Another example is the bus procurement service. It is possible to offer better purchase conditions for resident companies if ASBD can establish a systematic purchase plan by year based on the demands of resident companies for purchasing new vehicles instead of individual transportation companies purchasing buses whenever needed.
또 다른 한 가지 예는 버스구매대행 서비스입니다. 개별 운수사가 버스를 필요 시 마다 버스를 개별적으로 구매하는 것 보다, ASBD가 입주사의 신규버스 수요를 파악하여 년도별로 체계적인 구매계획을 수립하여 구매를 추진한다면 버스구매에서 입주사에게 보다 좋은 구매조건을 제공할 수 있게 됩니다.

Did you enjoy the presentation so far?
지금까지 잘 보셨나요?
For the last 30 years, Seoul Metropolitan City has been creating and operating public intra-city bus garages. This project began with an aim to secure insufficient number of parking spaces for intra-city buses and improve residential environment, but it played a role of a platform for policy implementation and introduction of new technologies in the process of reorganizing and developing urban transportation that focuses on public transportation.
지난 30년간 서울시는 시내버스 공영차고지를 조성, 운영하여 왔습니다. 초기에 부족한 시내버스 박차 공간을 확보하고, 주거지 환경 개선을 개선한다는 목적으로 시작한 사업이지만, 서울시가 대중교통중심으로 도시교통을 재정비하고 발전시키는 과정에서 시내버스 공영차고지는 정책집행과 신기술도입에서 없어서는 안 되는 플랫폼 역할을 해왔습니다.
It is common to see many cities unable to apply or have difficulty of applying good policies and technologies because bus companies are small or distributed therefore have inadequate administrative power. Seoul Metropolitan City resolves these problems by creating and operating public bus garages.
아무리 좋은 정책과 기술을 적용하려고 해도 버스업체가 영세하여 또는 분산되어 행정력이 미칠 수 없는 경우, 이들의 적용이 불가하거나 어렵게 되는 경우를 많은 도시에서 보게 되는데요. 서울시는 버스공영차고지 조성 및 운영을 통해 이러한 문제를 해결 할 수 있었습니다.
ASBD is a bus system operational model that redesigned Seoul public garage model for better implementation financially and technically. Many cities that plan modernization of intra-city buses should keep an eye on this model. ASBD particularly provides an effective operational model for cities that are adopting or planning to adopt BRT. ASBD has a financially stable business model which is appropriate as a private investment projects.
ASBD는 서울시의 공영차고지 모델을 재무적으로 또한 기술적으로 구현하기 쉽도록 재설계한 버스시스템 운영 모델입니다. 시내 버스 현대화 사업을 계획하고 있는 많은 도시 들이 눈 여겨 볼 필요가 있다고 생각합니다. 특히 BRT를 도입하는 중이거나 도입 계획을 갖고 있는 도시의 경우 ASBD는 효과적이고 운영 모델을 제공합니다. ASBD는 재무적으로 건실한 사업모델을 갖고 있어 민자사업으로 추진하기 매우 적합한 형태를 갖고 있습니다.
We hope Seoul’s 30 years of experience and technologies will help cities that deal with similar issues.
서울시의 30년간 공영차고지 관련 경험과 기술이 유사한 문제로 고민하고 있는 도시에 도움이 되었으면 합니다.